Skip to content

Innovatie via VR @ Caesar

Deze week werd bekend dat Facebook al zijn personeelsleden de VR-Bril Oculus Quest 2 geeft. Op zich natuurlijk niet zo gek, gezien zij de makers van de Quest zijn en miljarden in de technologie investeren.

Facebook deed dit overigens in navolging van de Caesar Groep die al twee weken geleden al het personeel al een bril gaf. Dit typeert hoe Caesar innovatie bedrijft.

Bedrijven als Facebook, Microsoft en Google steken veel geld in R&D van nieuwe gebieden als AI, IOT, Cloud en VR. Vaak duurt het even voordat deze technologieën het zogenoemde “Plateau of Productivity” bereiken.

Een ICT-dienstverlener, zoals Caesar, zit hier in een dilemma. Er kan veel geïnvesteerd worden in een jonge technologie, maar de snelheid waarmee een technologie door de hype-cycle gaat is heel verschillend. Soms duurt het jaren, soms komt de techniek in een dal. Zodra een technologie in de “Slope of enlightenment” komt, moet je echter als dienstverlenende partij wel voldoende kennis hebben opgebouwd. Anders ben je te laat.

In de virtuele chaos

Bij Caesar gaat het opdoen en verkennen van nieuwe technologieën altijd heel ongedwongen. Het is namelijk helemaal niet nodig gebleken om van bovenaf nieuwe technologieën te introduceren. IT’ers hebben meestal een passie voor techniek en vinden het leuk om met nieuwe technologieën bezig te zijn.

VR is daar het goede voorbeeld van. Één dag voordat de eerste Oculus Quest uit kwam had ik die al binnen. Vervolgens de bril natuurlijk meegesleept naar het werk, waar verschillende collega’s die headset uitprobeerden. Meestal is er wel een wow-factor bij de eerste VR-ervaring, maar de meesten verbaasden zich ook hoe volwassen de technologie al was.

Bij het uitkomen van de Oculus Quest 2 schaften daarom al snel enkele andere collega’s de bril ook aan. Ivan Ho, innovatiemanager bij de Caesar Groep, was er een van en besloot dat het wel breder kon worden uitgezet. Eerst werd een VR-werkgroep opgericht. Per direct vergaderde deze werkgroep van 12 man in VR. (Wat uiteindelijk ontaarde in chaos).

Zo ervaren de professionals in de praktijk wat werkt en wat niet. Tegelijkertijd wordt er ook gekeken wat software ontwikkelen in VR inhoudt. Caesar werkt hier met verschillende Hogescholen, zoals Windesheim en Hogeschool Utrecht. Verschillende studenten leggen momenteel de laatste hand aan enkele VR-Games voor Caesar.

Next steps

De volgende stap was dat niet alleen de VR werkgroep, maar iedereen in het bedrijf de Oculus Bril kreeg. Typisch Caesariaans kon die worden opgehaald door een “Mario-Kart” parcours onder het bedrijfspand af te leggen. Uiteraard volledig Coronaproof.

Deze week hebben verschillende medewerkers hun kinderen en de bril meegenomen naar kantoor. Hier werden de VR-Games van de studenten door de kinderen getest:

Mijn zoon Milan test de nieuwe VR-Game van Caesar

Volgende week vergaderen we voor het eerst met het eigen team in AltSpaceVR. Hoe lang het duurt voordat VR bij bedrijven productief wordt ingezet is nog onzeker, maar Caesar heeft in elk geval de eerste stappen gezet.

Meer dan VR

Virtual Reality is slechts een van de vele voorbeelden van innovatie bij Caesar. Zo kan de receptie bij Caesar al jaren precies zien hoeveel plekken er bezet zijn op de eigen parkeerplaats. Studenten hebben indertijd sensoren in de parkeerplekken gemonteerd en er zelf software voor geschreven. Vaak worden deze projecten tijdens een innovatieavond, die ook open is voor klanten, gepresenteerd. De studenten die de app ontwikkelden werken overigens allemaal nog voor Caesar.

Ook mijn eigen open source project Assimbly is zo van de grond gekomen. Via het innovatiebudget is versie 1.0 samen met het Servisch bedrijf ElanWave gebouwd. Deze integratiesoftware is inmiddels al bij verschillende bedrijven in gebruik. Vorig jaar kwam al versie 3.0 uit.

Uiteraard gaat het bij innovatie altijd om risico’s, zo gaf Caesar ook een whitepaper uit over blockchain, maar is daar nog weinig tractie te zien onder klanten. De cloud innovatie op Microsoft Azure is daarentegen uitgegroeid tot een volwaardige unit binnen de Caesar groep. Ze opereren met zo’n 25 professionals onder de naam Cloud Republic.

Ook het Oracle team heeft inmiddels de smaak van cloud goed te pakken. Zo is er naast ontwikkeling in PL/SQL en Apex ook veel kennis opgebouwd voor migraties van Oracle databases naar de cloud.

Een richting die momenteel van innovatie overgaat in productiviteit is Low-Code. Caesar’s Cloud architect Dibran Mulder maakte hier al een uitgebreide pod-cast serie over. Het gaat over tools als Mendix, Outsystems, AuraQuantic en PowerBI. Maar goed, dat is weer voor een andere blog…

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Delen

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Recente berichten