Integratie

Door het “volwassen” worden van IT is integratie met andere systemen steeds vaker een heikel punt in vernieuwende ICT projecten. In het kader van “Speed is the new currency” moet het allemaal sneller en ondersteund worden op meerdere apparaten. In 99 van de 100 gevallen is er altijd nog wel een legacy systeem waarmee gekoppeld moet worden voor belangrijke historische data.

Integratie is vaak een heikel punt in vernieuwende ICT projecten

Systemen moeten steeds vaker snel en op schaalbare manieren ontsloten worden. Bijna altijd zijn er nog legacy systemen waarmee gekoppeld moeten worden om stuur informatie te kunnen leveren. Je hebt tenslotte niet voor niets jaren aan data in je ERP of financiële systemen opgeslagen. Je wil hierop kunnen sturen maar ook over kunnen rapporteren en vooral ook wijzigingen kunnen aanbrengen of data kunnen toevoegen op basis van je nieuwe mobiele of web-service gebaseerde applicatie.

Via een middenlaag lijkt het logisch om via een Enterprise Service Bus op een centrale plek koppelingen te leggen zodat het onderhoud van de koppelvlakken centraal ligt. Systemen aan de voorkant op een 1 op 1 manier koppelen aan systemen aan de achterkant is arbeidsintensief en leidt meestal tot een kluwen van verbindingen tussen de verschillende systemen. 

Waarom gaat het dan toch vaak verkeerd

En waarom lopen service bus projecten vaak uit qua tijd en kosten? Bij de NASA is bijvoorbeeld op dit moment een budget overschrijding van 77% bij de implementatie van een service bus. Naar mijn mening komt dat doordat inschattingen vaak gebaseerd worden op directe koppelingen (2 koppelpunten) en er onvoldoende rekening wordt gehouden met ontwikkelingen aan 2 kanten naar de service bus (4 koppelpunten). Als er wel rekening is gehouden met het aantal koppelpunten, dan speelt bijvoorbeeld de beschrijving hoe de data te ontsluiten een vertragende rol. De legacy systemen zijn jaren geleden ontwikkeld, de mensen met kennis van het systeem zijn ondertussen niet meer werkzaam bij het bedrijf en doorgevoerde wijzigingen aan het koppelvlak zijn niet of slecht gedocumenteerd. Al met al zijn er voldoende redenen waarom een basis architectuur vaak lastiger te implementeren is dan in eerste instantie gedacht.

Vanuit onze technische propositie vind ik dat een service bus de ideale laag is tussen systemen aan de voor- en achterkant om efficiënt en effectief met elkaar te koppelen. Welke ESB gekozen wordt is volledig afhankelijk van de organisatie. Zijn er (latente) plannen om meer met Cloud technologie te gaan doen, dan zou een Cloud gebaseerde service bus een goede keuze kunnen zijn. Ook zaken als “best of breed”, integratie binnen de bestaande omgeving of technologie keuzes kunnen een rol spelen bij de selectie van de beste oplossing. Voor één van onze klanten (Jan Linders Supermarkten) hebben we onlangs een dergelijk selectie proces doorlopen. Graag doen we dit ook voor jou.

MARCO VAN DER STEIJLE 24 June 2016

Reageer op dit bericht