Business Rules Management, één centrale waarheid, onafhankelijk van IT!

Innovatie is een belangrijk aspect voor het verbeteren van je product of dienstverlening. Maar wat doe jij als je jouw eigen aanpassingen niet snel zelf kunt doorvoeren, de IT te complex is en er zo vertragingen ontstaan? Jij draagt de verantwoordelijkheid, maar je bent niet meer ‘in control’. Jij wilt verbeteren, jij wilt verder, echter ben je afhankelijk van de interne IT-afdeling of van externe systeem consultants. Je verliest kostbare tijd die nodig is om de concurrentie voor te blijven. Gelukkig is er Business Rules Management: De aanpak waarmee je één centrale waarheid krijgt, onafhankelijk van de IT.

Wat is Business Rules Management?

Bedrijven die hun processen willen verbeteren of hun klanten optimaal van dienst willen zijn moeten steeds sneller beslissingen kunnen nemen. Veel van deze beslissingen kunnen worden vastgelegd in bedrijfsregels. Business Rules Management (BRM) wordt toegepast om de flexibiliteit, het overzicht en de consistentie van je bedrijfsregels te verhogen. Dit doe je door het centraal vastleggen en beheren van alle bedrijfsregels binnen jouw organisatie. Hiermee is het mogelijk om deze bedrijfsregels te beheren en te automatiseren over verschillende afdelingen en systemen heen, zonder dat de IT-architectuur of applicatiecode moet worden aangepast. Business Rules Management verhoogt de flexibiliteit en de efficiëntie van bedrijfsprocessen. Dit wordt gedaan door te modelleren i.p.v. te programmeren, wat ervoor zorgt dat de business weer zelf regie krijgt over haar processen.

Wanneer kan Business Rules Management jouw ondersteunen?

De business draait op het continu nemen van diverse beslissingen (contractafspraken, prijsberekeningen, kortingen, wet- en regelgeving), oftewel Business Rules. Al deze beslissingen zijn vaak niet centraal vastgelegd. Deze zitten in de hoofden van medewerkers of diep verstopt in programmacode. Daardoor zijn deze onbereikbaar voor de business. De beslissingen zijn vaak niet consistent of zelfs tegenstrijdig tussen de verschillende systemen of afdelingen.

Wat is de toegevoegde waarde van Business Rules Management?

Bedrijfsregels worden centraal vastgelegd en beschikbaar gesteld aan alle systemen. Dit gebeurt door de business zélf en op een begrijpelijke en leesbare manier. Wijzigingen kunnen snel op één plek worden doorgevoerd, wat maximale business agility stimuleert. Het IT-landschap maakt gebruik van centraal vastgelegde beslissingen, wat zorgt voor consistentie over de gehele organisatie heen. Centraal vastgelegde beslissingen kunnen gemakkelijk en snel worden aangepast of worden uitgebreid op basis van nieuwe inzichten. Efficiëntie, controle, flexibiliteit en consistentie zijn hierbij de belangrijke pijlers van BRM. Tevreden met het proces en het resultaat? Dan wordt het tijd om de vastgelegde beslissingen te automatiseren. Lees hier meer over in de volgende blog, waar we dieper ingaan op BRM-beheer tooling (de Business Rules Engine).
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Delen

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

Recente berichten