DIGITALE TRANSFORMATIE KAN HET OF MOET HET?

Digital transformatie hoor je steeds vaker als term en, zoals ook aangegeven in mijn Blog artikel over WPC 2016, is geen hype maar een noodzaak. Veel bedrijven hebben moeite met het de inhoud van digitale transformatie. Bedrijven willen niet de volgende V&D of OAD zijn maar de volgende Airbnb of Netflix. Daarvoor is belangrijk met naast het horen luiden van de klok vooral te weten waar de klepel hangt. Het is niet voldoende om de bedrijfsvoering steeds verder digitaliseren en een kwestie van ‘we moeten wel’. Voor een echte transformatie is focus ontzettend belangrijk! Onder de druk van tijd worden er beslissingen genomen zonder dat er een door management ondersteunde en gefundeerde strategie achter zit.

Hoe niet te beginnen

Er zijn traditioneel 2 manieren om te beginnen met de digitale transformatie:

1 - Alleen van de buitenkant (outside only)

Er wordt een App ontwikkeld of ontsluiting via social media aangeboden waardoor de gebruikers het idee krijgen dat hun aanvragen vanaf mobiele apparaten of omni channel wordt ondersteund. In werkelijkheid is er echter geen koppeling met de bestaande processen of applicaties en zullen klanten er na korte tijd achter komen dat bellen of naar de website gaan veel sneller werkt. Vooral grote organisaties gebruiken deze strategie. Zo heb ik zelf weleens via social media een vraag gesteld bij een zorgverzekeraar. De aanname is dat je dan gelijk een reactie krijgt. De realiteit is dat je een antwoord krijgt dat je binnen 5 werkdagen een reactie kan verwachten. Een duidelijk voorbeeld van alleen ontsluiten van de voorkant zonder koppeling naar de processen.

2 - Eerst alle systemen en processen op elkaar aan laten sluiten (inside - out)

Doordat veel bedrijven nog met veel legacy systemen werken welke niet gekoppeld zijn of voorbereid zijn op interactie of gelijke reactie gaan bedrijven de systemen eerst koppelen voordat ze de stap durven nemen. Hier zit hoogstwaarschijnlijk heel veel maatwerk ontwikkeling in wat getest moeten worden. Daarnaast zal de kennis over mogelijke koppel vlakken van de legacy systemen vaak beperkt of in sommige gevallen helemaal niet meer aanwezig zijn. De doorlooptijd is lang en tot die tijd merken klanten en medewerkers niets van de transformatie strategie.
De eerste categorie bedrijven spiegelt zijn klanten iets voor dat ze niet waar kunnen maken en de tweede slaagt er niet in al het potentieel uit de markt te halen. De tweede categorie vergelijk ik voor het gemak met de Waterfall manier van software ontwikkelen. Vooraf worden alle wensen en eisen vastgelegd, op het moment dat alles is gerealiseerd kunnen deze eisen en wensen best weleens veranderd zijn.

Hoe dan wel?

Digitale transformatie moet focus hebben binnen de organisatie en daarnaast moeten bedrijven leren van de ervaring die opgedaan wordt met de eerste stappen. De manier om dit te doen is een Lean Startup binnen je bedrijf op te zetten.

Build Measure Learn

Zie het een als een SCRUM-project, iteratief en incrementeel opleveren van nieuwe functionaliteit. Bouw een eigen team binnen de organisatie wat de vrije hand heeft om een proces te transformeren. Met de focus op dit ene proces kan de hele keten binnen het bedrijf in kaart worden gebracht, data verzameld over de jaren kan gebruikt worden en met deze informatie kan een eerste project gedefinieerd worden. Door gebruik te maken van een open/koppelbare architectuur kunnen zowel aan de voorkant (uitbreiden van App naar social media bijvoorbeeld) en de achterkant (koppelen van steeds meer systemen) uitbreidingen eenvoudiger gerealiseerd worden.

Een ander voordeel van het op deze manier te doen is dat er door gebruik te maken van een ander “label” klanten en gebruikers geen vergelijking maken met wat ze kennen en daardoor wellicht verwachten.

Conclusie

Digitale transformatie is noodzakelijk voor bedrijven om te overleven zodat organisaties niet de volgende V&D worden. Alleen visueel is geen optie net als lang lopende projecten die alle stappen in één keer tot uitvoer brengen. Door een focus aan te brengen op één proces en dit als lean startup binnen je organisatie de vrije hand te geven heb je de grootste kans om een succesvolle digitaal transformatieproces te doorlopen.

MARCO VAN DER STEIJLE 04 January 2017

Reageer op dit bericht