de Hololens

Om samen met klanten te komen tot nieuwe strategieën en daarbij te kijken naar de mogelijke toepassingen van IoT doorlopen we het IoT Explore traject. Voor een wereldwijd opererende klant, hebben we dit traject vorige week doorlopen in Duitsland. We hebben in een week tijd het met de klant gewerkt aan nieuwe business modellen, concepten en dan met name gericht op kansen in combinatie met Internet Of Things.

Om daadwerkelijk te denken in nieuwe concepten zijn injecties nodig. Normaal gesproken hebben we een Caesar kit met daarin allerlei verschillende technologieën en geven we middels een ‘sensory aware’ sessie (presentatie+workshop) allerlei triggers om de mindset te veranderen. Toen een week voor onze IoT Explore sessie de Hololens binnenkwam... moest en zou deze meegaan. Deze heb ik nu ruim een week in mijn bezit en grondig uitgetest, in deze blog onder andere een impressie van de ervaringen en mogelijkheden en hopelijk een bron van inspiratie, de wereld van Augmented Reality.

Hoe ziet de HoloLens eruit?

Dit is hem dan. Met de HoloLens zie je de wereld op een andere manier. Er gaat een wereld voor je open!
Microsoft Hololens

Wat is de Hololens?

In feite een verdere evolutie van de Kinect (waarbij je bewegingen, interactie kan worden gebruikt om je ervaringen te verrijken – vaak toegepast in games), maar met een additioneel component, een holografische bril, welke beelden kan projecteren in 3d. Een krachtige computer met Wifi is in de headset verwerkt, waardoor je een groot scala aan toepassingen kan uitvoeren

Doordat het platform Universal App based is, kan je zowel de Windows Store gebruiken alsmede de ‘Hololens store’. Je handen werken als de muisknoppen, en je hoofdbewegingen sturen de cursor aan. Hierdoor kan je snel iets selecteren, en tevens is de speech engine (Cortana) zeer prettig in gebruik.

Wat is de gebruikerservaring met de Hololens?

Indrukwekkend, en even wennen! De (dev kit versie) Hololens is een zware headset, die het best te vergelijken is met het gebruik van een zonnebril, je ziet hetzelfde als normaal, echter is er laag over je gezichtsveld die net even anders oogt.

Het scherm is net als met een bril beperkt qua zichtveld waarbij je eigenlijk een 360 ervaring zou willen, en als brildrager is het kunnen verstellen van het venster in afstand van het hoofd er noodzakelijk. Echter, de ervaringen en mogelijkheden die beschikbaar zijn maken alles goed.

Wat kunnen we maken voor de hololens?

Om eigen content / software op de Hololens te tonen zijn er grofweg een 3-tal mogelijkheden. De mogelijkheden zijn opgesomd naar complexiteit.

1  |  UNIVERSAL APP

Dit is mijn persoonlijke favoriet, het ontwikkelen van Universal Apps, welke zonder veel complexiteit een zeer rijke beleving geven voor de gebruiker. Zo heb ik een video-foto wall gemaakt, waarbij elke app een foto-video bevat. Door deze apps in een ruimte te plaatsen kan je een guided tour maken. Zie de video hieronder.

2  |  3D CONTENT: HOLOGRAM DIE JE KAN BEKIJKEN ZONDER INTERACTIE

Door de bijzondere bril, is het mogelijk een hologram te projecteren op een omgeving. Dit hologram kan extreem worden vergroot / verkleind en geeft een goed beeld van een ontwerp. Dit kan bij het ontwerpen van een prototype enorm handig zijn. Voor het uitleggen van een concept, of voor trainingsdoeleinden, is dit een zeer interessante vorm.

MS Hololens - hologram

3  |  INTEGRATIE MET DE OMGEVING EN INTERACTIE

Een live omgeving, waarin je kan bewegen en eigenlijk een spel kan spelen zonder computer geeft een enorm ‘wow’ gevoel. Een game direct porten naar de Hololens is denk ik nog niet mogelijk, maar een aantal games die in de Holostore staan zijn erg vermakelijk.

  • Door gebruik te maken van Unity, een game engine, kunnen 3d scenes en games worden gemaakt
  • Middels (oa C#) scripts functionaliteit kan worden toegevoegd
    • Mapping van objecten op de omgeving
    • Geluid aanpassen op basis van de locatie van de gebruiker
    • Reageren op geluid (met Cortana)
    • Reageren op interactie (op bewegingen, verplaatsing)
  • Basis Unity samples kunnen in Unity worden gedownload, export naar C# (UWP)

Unity

In Unity zitten erg veel mogelijkheden om een game te tweaken voor het uiteindelijke platform, na het volgen van de tutorials wordt dit duidelijk. Unity icm de Hololens is erg geslaagd, het builden van een Unity project, exporteren naar een C# Universal App, deployen naar de Hololens, is zeer goed te doen.

Starten met ontwikkelen

Om te kunnen starten zijn er een aantal voorwaarden;

  • Software, voor het kunnen ontwikkelen voor de Hololens moet Visual studio helemaal up-to-date zijn: Visual Studio Update 3 / Unity for Hololens / aanmaken van een unity account
  • Configuratie van de Hololens, de Hololens moet worden geconfigureerd, wifi moet worden ingesteld, en vervolgens zijn er een aantal instellingen die aan moeten staan: developer mode, remote monitoring
  • Ontwikkelen, het kunnen ontwikkelen kan pas als het device gepaired is (pincode moet worden ingegeven), er kan vervolgens verbinding worden gemaakt met usb / wifi.
  • Monitoring / logging is ook mogelijk, op de Hololens draait een website, waarbij allerlei data van het device te downloaden is, en testen kunnen worden gedaan. Deze werkt zeer soepel en is prettig in gebruik,

De HoloLens is een enorme stap voorwaarts

De Hololens is echt enorme stap voorwaarts in vergelijking met Virtual Reality en de mogelijkheden die bijvoorbeeld met de Kinect worden geboden. De app van een bekende kruidenier met Virtual Reality (dus geen mix met de echte wereld) bril is een zeer laagdrempelige instap, echter, Augmented Reality (echte wereld wordt verrijkt met digitale elementen) is totaal niet te vergelijken.

De consumenten aanschafprijs is nog niet bekend, maar de beleving die de Hololens biedt is zeer bijzonder en indrukwekkend. Het kunnen ontwikkelen van Universal Apps, eigenlijk niet veel anders als voor een telefoon, tablet, desktop is voor mij zeer geslaagd.

Al met al is, is dit een fantastisch device, Augmented reality is een van mijn favoriete technologieën die ik op de voet blijf volgen. Het komen tot nieuwe inzichten wat deze technologie voor een bedrijf zou kunnen betekenen (bijvoorbeeld in opleidingen, UX design, logistiek e.d.) ontstaan vooral na het ervaren van de mogelijkheden met Hololens.

Wat kan jij met de Hololens binnen jouw organisatie?

Kennis delen tijdens conference calls of samen echt interactief brainstormen.

Medewerkers trainen, bijvoorbeeld een training voor onderhoud op dure objecten zoals een formule 1 wagen, vliegtuig, telefoon.

Een proces optimaliseren, bijvoorbeeld in een distributiecentrum waar order pickers de te pakken producten zien oplichten in een gangpad door hologrammen bij elk vak, om zo sneller de order te kunnen verwerken.).

Nieuwe vormen van interactie in een omgeving, zoals het doorlopen van een 3d design en op basis van ‘wat je ziet’ bepalen waar de stopcontacten moeten komen of een makelaar die tijdens een bezichtiging kan laten zien hoe een huis er totaal anders uit kan zien qua inrichting. Dit eventueel gekoppeld met leveranciers van meubilair, wat direct kan worden aangeschaft na virtuele plaatsing in de ruimtes,

Maken van beslissingen op basis van kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld voor beveiligers die een groot terrein in de gaten moeten houden. Waarbij door machine learning verdachte situaties oplichten. Dit apparaat is in staat alle technologie die nu al bestaat naar een hoger niveau te tillen.

Ik ben erg benieuwd naar met wat voor ideeën iedereen komt en wil hier graag over meedenken.
Heb jij een idee en wil je die delen? Laat dan een berichtje achter of neem contact met me op.

SANDER NEFS 05 August 2016

Reageer op dit bericht