Microsoft Partner Conferentie 2016

De visie van Microsoft voor de komende jaren is gericht op Digitale Transformatie.

Digitale Transformatie

Van 10 tot en met 14 juli 2016 was wederom Microsofts jaarlijkse partner conferentie, dit jaar in Toronto, Canada. Dit evenement, vooral voor Microsoftpartners, trok wederom veel deelnemers: 20.000 wereldwijd waarvan bijna 480 uit Nederland. Dit evenement is niet te vergelijken met een Build evenement (voor ontwikkelaars) of een Ignite evenement (voor IT-professionals en ontwikkelaars), want is meer gericht op management en sales. Uiteraard zijn er wel een aantal sessies waar dieper op techniek wordt ingegaan, maar het meeste is toch wel gericht op positionering en onderscheidend vermogen van het Microsoftplatform.

Waarom ik ben gegaan

Dit jaar was mijn doel om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen bij Microsoft en ook wat de visie en strategie is voor de komende periode. Vorig jaar zijn allerlei nieuwe zaken gepresenteerd als Windows 10 voor PC’s en telefoon, de SurfaceHub en de HoloLens. Zaken die meer (Windows 10) of minder (SurfaceHub en HoloLens) bekend of gebruikt zijn. Op dit gebied waren mijn verwachtingen wat getemperd, toch was het mooi om te zien dat Microsoft voor de HoloLens mooie voorbeeldprojecten heeft gerealiseerd met bedrijven als Volvo en PGA (Professional Golf Association). De SurfaceHub heb ik dit jaar helemaal niet gezien of over gehoord tijdens deze dagen.

Data is de nieuwe currency

De visie van Microsoft is gericht op digitale transformatie en de rol die technologie hierin kan spelen. Uiteraard spelen zaken als Cloud, Big Data, Internet of Things, Business Intelligence en Cortana Intelligence hier een grote rol in. De grote voorbeelden voor Digitale Transformatie (Uber, AirBnB en Netflix) laten zien dat Data de nieuwe currency is. Buiten al deze componenten is het ook noodzakelijk dat er een visie is vanuit het bedrijf hoe met digitale transformatie om te gaan. In het boek “Leading Digital” is het als volgt vormgegeven:

Digital Leadership

Hierbij staan de zaken die Microsoft kan bieden op de verticale Y-as en de rol van management op de horizontale X-as.

Wij zijn de vormgevers

Ik vind dat Microsoft een duidelijke en heldere strategie heeft uitgezet waarbij de bovengenoemde componenten (Cloud, IoT, Cortana Intelligence) een belangrijke rol spelen. Het is aan Microsoftpartners zoals Caesar Experts om bedrijven te helpen hun digitale transformatietraject vorm te geven. Met de 3 componenten die ze gedefinieerd hebben binnen die reis (meer personal computing, een intelligent cloud platform en optimalisatie van processen) geven ze een goede basis.

Digitale Transformatie

De componenten zijn door Microsoft zelf ook meer “geladen”, waarbij de meest vooraanstaande nieuwe ontwikkeling is dat alle Business Apps naar de Cloud (CRM, AX en NAV) onder de naam Dynamics 365.

MS diensten

Met als doel data om te zetten in intelligentie en daarna om te zetten in actie.

Conclusie

Voor de Y-as “Digital Capability” in het plaatje eerder in deze blog heeft Microsoft voldoende te bieden om de digitale transformatie te ondersteunen, van productiviteit, tot ERP en CRM data via predictive en prescritive analytics tot aan security en management. Alle data is beschikbaar en bruikbaar voor organisaties om hun reis te ondersteunen. Partners zoals Caesar Experts zullen naast de techniek ook het leadership kunnen helpen de juiste stappen binnen die reis te zetten. Ik vraag me alleen af of Microsoft als eerste grote technologieorganisatie die hun visie baseert op Digitale Transformatie niet te ver voor de “troepen” uitloopt en ingehaald zal worden door kleinere startups omdat organisaties niet in zien wat ze al in huis hebben.

MARCO VAN DER STEIJLE 17 August 2016

Reageer op dit bericht